Lediga jobb som Förvaltnings- och planeringschefer i Kalix

Se lediga jobb som Förvaltnings- och planeringschefer i Kalix. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Kalix som finns hos arbetsgivaren.

Enhetschef/arbetsledare lokalvård ref. nr. 91/24

Samhällsbyggnadsförvaltningen medverkar övergripande till att skapa ett bra företagsklimat i kommunen och omfattar avdelningarna; samhällsplanering, teknisk försörjning-, fastighets-, bygg- och miljö-, samt räddningstjänsten. Avdelningen för samhällsplanering ansvarar bland annat för och handlägger alla planärenden som detalj-, översikts- och utvecklingsplaner samt ansvarar för det geografiska informationssystemet (GIS) och bostadsbyggande i samarbete med ... Visa mer
Samhällsbyggnadsförvaltningen medverkar övergripande till att skapa ett bra företagsklimat i kommunen och omfattar avdelningarna; samhällsplanering, teknisk försörjning-, fastighets-, bygg- och miljö-, samt räddningstjänsten. Avdelningen för samhällsplanering ansvarar bland annat för och handlägger alla planärenden som detalj-, översikts- och utvecklingsplaner samt ansvarar för det geografiska informationssystemet (GIS) och bostadsbyggande i samarbete med förvaltningens övriga avdelningar. Teknisk försörjning hanterar frågor om bland annat Vatten och avlopp, gator, trafik, infrastruktur, mark och exploatering samt avfall och renhållning. Fastighetsavdelningen hanterar frågor om bland annat fastighetsförvaltning, byggprojekt, bostadsanpassning, energirådgivning samt kost- och lokalvård. Bygg- och miljöavdelning arbetar med tillsyn, rådgivning och kontroll inom bland annat bygg, livsmedel, miljöfrågor. Räddningstjänstens huvudarbetsuppgifter är skadeavhjälpande och olycksförebyggande arbete, tillsyn och rådgivning enligt lag om skydd mot olyckor samt tillsyn, rådgivning, tillståndsgivning enligt lagen brandfarliga och explosiva varor. 

Letar du efter ett spännande och varierande arbete där du får vara med och göra skillnad?
Arbetsuppgifter som enhetschef (40 %)
Ansvar för medarbetare, verksamhet, budget, ekonomiadministration och arbetsmiljö. Ansvarig för att organisera, leda, fördela, planera, samordna och följa upp arbetet inom enheten. I rollen ingår chefsadministrativa arbetsuppgifter, övergripande personalansvar, kompetensutveckling, bemanning, utvecklings- och lönesamtal för underställda städledare, arbetsplatsträffar/övriga informationsmöten, upphandling, dokumentation samt digital städtidsberäkning etc. I arbetet ingår även att utveckla arbetet mot ett mer digitalt arbetssätt. Du kommer driva och genomföra beslutade utvecklingsinsatser inom enheten. En annan viktig uppgift är att bidra till verksamhetens kundserviceutveckling, med kontinuerliga uppföljningsmöten med kunderna.
Du ingår i ett team med övriga ledningsfunktioner inom kost- och lokalvård, där du kommer att täcka upp för kollegor vid deras frånvaro samt vara behjälplig med vikarieanskaffning inom teamets ansvarsområden.
Som stöd finns erfarna kollegor i form av enhetschefer samt din närmsta chef som är avdelningschef för fastighetsavdelningen.
Du ingår i ett lärande chefsnätverk. Ledarskapet är tillitsbaserat. Utveckling drivs av kompetenta ledares och medarbetares kreativitet, inre motivation och vilja att bidra till ständiga förbättringar.

Arbetsuppgifter som arbetsledare (60 %)
Som arbetsledare blir du närmast ansvarig för en grupp medarbetare som kan ha en anställning som lokalvårdare eller en kombinationstjänst främst som lokalvårdare/kostpersonal. Du leder den dagliga driften vilket även innebär personalplanering, vikarieanskaffning för verksamheten, lönerapportering, fakturahantering, debiteringsunderlag/mallar, städtidsberäkning, upphandling, arbetsplatsträffar/övriga informationsmöten, medarbetar- och lönesamtal samt skyddsronder.

Vi söker
Dig som har en gymnasieutbildning, erfarenhet från serviceinriktade yrken och det är starkt meriterande med erfarenhet från städbranschen samt ledarskap. Din IT kunskap är god.
Du behöver ha körkort samt god förmåga att uttrycka dig i svenska, såväl i tal som i skrift. Du har lätt för att samarbeta med andra och är prestigelös, har en god kommunikationsförmåga och anpassar dig efter situationen, lyssnar aktivt och är mottaglig för motparten. Du är engagerad, både i enskilda möten och i små eller stora grupper. En förebild som leder, motiverar och delegerar för att effektivt nå gemensamma mål genom att skapa engagemang och delaktighet.
Du förstår din roll väl, ser till hela verksamhetens bästa. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vårt erbjudande
I Kalix har vi den lilla kommunens fördel med närhet till kollegor, chefer samt externa samarbetspartners. Vi arbetar med ett nära ledarskap och erbjuder dig att bli en del av vårt team.
Kalix kommun erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge Kalix den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.
Kommunen tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder friskvård till alla anställda samt möjlighet att växla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.
Kalix utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Kalix.

Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med fördelningen 40 % enhetschef och 60 % arbetsledare med tillträdes datum enligt överenskommelse.
Ansökningar tas emot t.o.m. 2024-09-25
Semesterperioder tillämpas för tjänsten.
Välkommen med din ansökan redan idag, urval  sker löpande 

Kontaktpersoner
Camilla Sandin, fastighetschef, 0923–65042
Hanna Lyhamn, kostchef 0923–65048

Fackliga företrädare
Vision, Kristina Henriksson, 076-104 88 09
Kommunal Norrbotten, 0923-658 28, 010-442 99 14

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser. Visa mindre

Enhetschef ref. nr. 49/23

Fritids- och Kulturförvaltningen ansvarar för kommunens evenemang och kulturliv i allmänhet. Förvaltningen ansvarar också för kommunens fritidsanläggningar och föreningsstöd. Förvaltningen ser även till att alla kalixbor och gäster ska erbjudas förutsättningar till ett gott liv med möjlighet till idrott, kultur och ett härligt friluftsliv. Fritids- och kulturförvaltningen verkar för är att skapa förutsättningar för en rik fritid och en mångfald av upple... Visa mer
Fritids- och Kulturförvaltningen ansvarar för kommunens evenemang och kulturliv i allmänhet. Förvaltningen ansvarar också för kommunens fritidsanläggningar och föreningsstöd. Förvaltningen ser även till att alla kalixbor och gäster ska erbjudas förutsättningar till ett gott liv med möjlighet till idrott, kultur och ett härligt friluftsliv.



Fritids- och kulturförvaltningen verkar för är att skapa förutsättningar för en rik fritid och en mångfald av upplevelser. Vi söker dig som har intresse och förmåga att tillsammans med oss delta i ett framgångsrikt utvecklingsarbete av Kalix kommuns fritids- och föreningsverksamhet med fokus på idrotts- och motionsanläggningar. 



Arbetsuppgifter

Ambitionen är att erbjuda förutsättningar och öka tillgängligheten till fritid och kultur för att stärka Kalix identitet som en kultur-, fritids- och idrottskommun. Ett rikt och offensivt kulturliv bidrar till utveckling och tillväxt i samhället samt god hälsa och hög livskvalité för våra medborgare. Det ska vara enkelt att leva med närhet till natur, kultur och friluftsliv. Vi lyfter särskilt barn- och ungdomsfrågorna och gör barn och ungas livsvillkor till en prioriterad fråga i Kalix. 



Du kommer leda ett team som jobbar med idrott- och motionsanläggningar, idrottsarrangemang samt iordningställande av vår kulturö Vassholmen inför sommarens evenemang och caféverksamhet. Dessutom måste flexibilitet finnas när verksamheter inom hela förvaltningen behöver det. Tillsammans ska ni utveckla samordning och samverkan för att säkra effektivitet i verksamheten och en god service till våra målgrupper. Idrotts- och motionsanläggningarna nyttjas av föreningsliv, allmänhet och privata aktörer alla dagar i veckan. Våra kunder och målgrupper består i huvudsak av kommunens föreningsliv, skolor och medborgare, delvis besökare från annan ort. I uppdraget ingår därför mycket kontakter och samverkan med andra aktörer, både internt och externt. Bemötandet är ytterst viktigt.



Som enhetschef har du ansvar för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Du förväntas leda, utveckla och följa upp verksamhetens mål och resultat. Som chef arbetar du tillsammans med ett tiotal medarbetare för att säkerställa god tillgänglighet, hög service och kvalité i verksamheten. Du ska företräda avdelningen i vissa frågor och delta i förvaltningens övergripande arbete (ledningsgrupp).



Kompetenser

Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning eller liknande inom ett för anställningen lämpligt område. Särskilt betydande utbildningsområden är ledarskap, fritidsverksamhet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha erfarenhet av arbete som ledare eller chef och dokumenterad ledarskapsutbildning är meriterande. Du har erfarenhet av föreningsliv och förståelse för den ideella sektorn. Du bör ha erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete samt att ge service. Arbete i eller förståelse för politiskt styrd organisation är meriterande. Det är även meriterande att ha arbetat med projektledning, upphandlingar, avtalsskrivningar samt fastighets- och anläggningsfrågor.



Du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift och är inte främmande för att använda ny teknik. Det är viktigt att du har ett kommunikativt arbetssätt och kan presentera material både muntligt och skriftligt. Du har en god administrativ vana samt goda datorkunskaper. 



Som ledare är du tydlig, strukturerad och förtroendeingivande. Du har förmåga att motivera, visar intresse för dina medarbetare och bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och engagemang kring verksamhetens mål och utveckling. Som person är du serviceinriktad, ansvarstagande och kreativ. Det är viktigt att du kan skapa och upprätthålla goda relationer med såväl medarbetare, föreningsföreträdare och medborgare.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.



Övrigt

Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdag 2023-08-01 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månader provanställning. 

Ansökningar tas emot t.o.m. 2023-05-03.

Välkommen med din ansökan redan idag, urval sker löpande. 



Körkort erfordras. Resor förekommer i arbetet. 

Ange löneanspråk i ansökan. 



Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.

Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).  



Kontaktpersoner

Rekryterande chef

Karl-Göran Lindbäck, tel 0923-65116 och 070-626 5487.



Facklig representant

Vision Kalix, Kristina Henriksson, 0923-65000, [email protected]



Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser. Visa mindre

Plansamordnare

Ansök    Dec 22    AFRY AB    Planeringschef
Företagsbeskrivning AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer. Jobbeskrivning Vår region består av nära 250 medarbetare som drivs av att skapa framtidens hållbara infrastruktur. Kanske drivs även du av jus... Visa mer
Företagsbeskrivning
AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 19 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.


Jobbeskrivning
Vår region består av nära 250 medarbetare som drivs av att skapa framtidens hållbara infrastruktur. Kanske drivs även du av just utveckling, innovation och av att hitta rätt samarbeten och kunder som vill utvecklas med vår hjälp.
Inom affärsområdet samhällsbyggnad arbetar bara i Sverige närmare 1 400 specialister framgångsrikt med bland annat våra strategiska hållbarhetstjänster, uppdrag och projekteringar. Hos oss har vi ett mycket uppskattat arbetsklimat, där vi stöttar och peppar varandra samt tillåter varandra att växa.
Planläggningsprocessen för transportinfrastruktur, en väg- eller järnvägsplan, består av flera olika skeden som i respektive skede även involverar olika externa intressenter och aktörer. Det kräver stor förmåga att förstå och samordna de olika externa processerna med projekteringsarbetet. Inom AFRY har vi plansamordnare som leder och samordnar detta arbete. Tillsammans med framförallt en miljökonsekvensbeskrivning ger detaljprojektering av vägen- eller järnvägens lokalisering och utformning det underlag som behövs för att göra en väg-eller järnvägsplan.
I plansamordnarens uppgift ingår att samordna inblandade roller, till exempel illustratörer, markförhandlare, landskapsarkitekter, planprojektörer, miljö- och kulturmiljöspecialister, och att se till att planen och processen följer den lagstiftning som gäller. Samtidigt ingår att se till att projektet synkas med t.ex. kommunernas fysiska planering och med eventuell process för tillståndsansökan enligt Miljöbalken.

Kravspecifikation
Vi söker dig som har högskoleexamen med inriktning mot lantmäteri, samhällsbyggnad, samhällsplanering eller motsvarande utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Du behöver ha minst två års yrkeserfarenhet inom planering, juridik och plan-/samhällsbyggnadsprocessen.
Det är meriterande med erfarenhet av arbete med vägplaner, järnvägsplaner eller detaljplaner.
Självklart ser du dig själv som en lagspelare och du trivs med att dela din kunskap. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och behärskar det svenska och engelska språket utmärkt. Du har en önskan att bygga upp något nytt och spännande med ett stort nätverk av likasinnade och en grupp fantastiska medarbetare. På AFRY lever vi efter våra värdeord: ”Brave – Devoted – Team players” vilket även säger mycket om den vi söker!

Ytterligare information
Hos oss på AFRY får du tillgång till närmare 19 000 kollegor som är riktigt duktiga inom sina specialistområden och vår förhoppning är att du kommer lära dig lika mycket av oss som vi kommer göra av dig. Vi vill få våra medarbetare att trivas och utvecklas genom tydliga kompetensutvecklingsprogram som anpassas efter varje person.
Vi vet också att medarbetare som mår bra, både fysiskt som psykiskt, är den viktigaste framgångsfaktorn. Därför är vi måna om en god arbetsmiljö och balans mellan arbete och fritid. Vi vill vara din ideala arbetsgivare, oavsett fas i livet, och vi förstår vikten av en fungerande helhet. För alla våra medarbetare erbjuder vi en modern arbetsplats i ett globalt sammanhang med både framåtanda och trygghet.
I samarbete med Gapminder verkar AFRY också för att dela kunskap och förmedla en mer faktabaserad världsbild. Hur mycket vet du om världen? Prova Gapminders test https://afry.com/en/gapminder ”When you know better – you do better”
Sista ansökningsdag 31/1
Kontaktuppgift för frågor:
Daniel Rova, Sektionschef
010-505 18 54
[email protected]
Vi ber om överseende, på grund av juletider så kan återkoppling dröja något.

AFRY is committed to creating an inclusive & diverse environment and we are actively looking for qualified candidates irrespective of gender, gender identity, sexual orientation, ethnicity, religion, disability, or age. You will be part of a global and diverse company where our differences are our strengths. Join us to accelerate the transition towards a sustainable society. Visa mindre

Norra Skog söker Produktionschef till virkesområde Norra Norrbotten (Kalix)

Norra Skog en skogsägarförening med rötterna från Norra Skogsägarna och Norrskog. Vår drivkraft är att göra skogsägarlivet i Norrland så värdefullt som möjligt. Vi ägs utav 27 000 medlemmar och verkar för deras bästa. Vi arbetar dagligen tillsammans utifrån glädje, nytänkande och jämställdhet och ser det som en framgångsfaktor för att skapa en hållbar arbetsmiljö. Vi är en framtidsfrämjande innovatör för den moderna skogsföretagaren som ser att livet, i oc... Visa mer
Norra Skog en skogsägarförening med rötterna från Norra Skogsägarna och Norrskog. Vår drivkraft är att göra skogsägarlivet i Norrland så värdefullt som möjligt. Vi ägs utav 27 000 medlemmar och verkar för deras bästa. Vi arbetar dagligen tillsammans utifrån glädje, nytänkande och jämställdhet och ser det som en framgångsfaktor för att skapa en hållbar arbetsmiljö. Vi är en framtidsfrämjande innovatör för den moderna skogsföretagaren som ser att livet, i och med skogen, förändras med människor som äger och brukar den. Vårt mål är att utveckla värdet av råvaran i norrländska skogar. Därför är den skogliga organisationen nära skogsägarna som omfattar tio virkesområden med ett 30-tal lokalkontor, från Jämtland i söder till Tornedalen i norr med huvudkontoret i Umeå. Koncernen omsätter drygt 4 miljarder kronor, driver tre sågverk, flera förädlingsenheter, en unik stolpfabrik samt delägare i ett massabruk. Inom Norra Skogs koncern arbetar cirka 600 personer.

I rollen som Produktionschef

Som Produktionschef samt bitr. VO chef ansvarar du för den operativa produktionsledningen inom ditt virkesområde. Där ingår bland annat ansvar över maskinplanering och produktionsledning av avverkningsresurserna. I rollen ingår det även ansvar att leda produktionsmöten med entreprenörer. Du har personalansvar över två produktionsspecialister inom ditt virkesområde samt ersätter virkesområdeschef vid frånvaro.



Är du den vi söker?

För att lyckas i rollen som produktionschef behöver du ha en god förmåga att strukturera och planera ditt arbete men också vara flexibel och lösningsorienterad när problem kan dyka upp längst vägen. Du bör även ha en väl utvecklad förmåga att arbeta i olika IT- system, såväl avseende hastighet som noggrannhet. I rollen ingår frekventa kontakter med medarbetare, entreprenörer och åkare vilket kräver att du är kommunikativ och har en förmåga att samarbeta och leda andra människor.

Vi kommer att erbjuda dig ett spännande arbete i en händelserik och framtidsbransch där utveckling står i fokus. Inom Norra Skog har vi goda samarbeten med mycket kunniga och engagerade kollegor som innebär stora möjligheter till utveckling och lärande.

Vi tror att du har:

- En högre skoglig utbildning eller annan utbildning som bedöms relevant
- Erfarenhet av produktionsledning och entreprenadsfrågor
- Förmåga att leda utan att vara chef


Innehav av körkort är en förutsättning för uppdraget.

Tjänsten är tillsvidare med placering Kalix.

Tillträde sker enligt överenskommelse.

Låter det intressant? Tveka inte att skicka in din ansökan senast 2022-06-26

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta virkesområdeschef Anders Hjerpe, 076-126 61 88, [email protected]. HR-specialist Fredrik Granström, 076-1143795. Fackliga kontakter: Jörgen Ågren, Ledarna 070-222 47 04. Tommy Gustavsson, Naturvetarna, 070-236 46 95. Visa mindre

Enhetschef ref. nr.156/22

Socialförvaltningen är en arbetsplats med cirka 800 medarbetare. Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland a... Visa mer
Socialförvaltningen är en arbetsplats med cirka 800 medarbetare. Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt.

Individ och familjeomsorgen (IFO) ansvarar för barn och unga, familjerätt, familjehem, ekonomiskt bistånd, ärenden missbruk och beroende, våld, öppenvård, biståndsärenden (SoL o LSS) samt mottagning av nyanlända och arbetsmarknadsfrågor. All myndighetsutövning inom socialförvaltningen är samlad inom IFO. Inom IFO arbetar ca 50 medarbetare. Nu söker jag en enhetschef till IFO, du kommer att vara en av tre enhetschefer.
Kommunens storlek gör att du får en god inblick i hur de olika enheterna inom IFO arbetar samt har du möjlighet till goda kontakter med andra myndigheter och verksamheter. IFO är inne i ett intensivt förändrings- och utvecklingsarbete. Vi satsar offensivt för en bra kvalitet på arbetet och på att erbjuda en god arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. Vi arbetar med ett nära ledarskap och satsar på att skapa ett stabilt team, vi erbjuder dig ett viktigt arbete där du är en viktig nyckelperson i vårt lagbygge.

Kommunen tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder friskvård till alla anställda. Vi ser vikten av att kunna kombinera jobb med familj och fritid därav erbjuder vi möjlighet till flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemma när verksamheten tillåter.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef inom IFO kommer du att leda det dagliga arbetet, du ansvarar för myndighetsutövning inom vuxenmissbruk, ekonomiskt bistånd samt mottagning av nyanlända och arbetsmarknadsfrågor. I området ligger även ansvar för verkställigheten Case managers som utförs i samverkan med regionen. I rollen ställs höga krav på samverkan inom IFO och socialförvaltningen samt även med andra förvaltningar och externa parter (såsom region, länsstyrelsen och AF). Gillar du att arbeta tätt tillsammans med dina medarbetare och hitta lösningar och se möjligheter? Då kan du vara rätt enhetschef för oss. Vår verksamhet karaktäriseras av den mindre kommunens överblickbarhet där du som chef verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang och nära ledarskap.
Tjänsten innebär en hög grad av självständigt arbete som kombineras med mer rutinmässiga administrativa arbetsuppgifter. I din roll arbetar du i enlighet med lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument som utgångspunkt för att utveckla verksamheten. Du har personalansvar, budgetansvar, arbetsmiljöansvar och jobbar aktivt med utvecklings- och kvalitetsarbete. Som chef arbetar du för att skapa goda förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna utvecklas genom att ta tillvara deras kompetens, engagemang och kreativitet och därigenom skapa en god arbetsmiljö. Denna kombination ställer höga krav på noggrannhet, flexibilitet och planeringsförmåga. Du har i uppdrag att ge nära ärendehandledning och stöd till din personal både i grupp och individuellt.
Du rapporterar till områdeschef och ingår i verksamhetens ledningsgrupp där även övriga enhetschef inom IFO ingår.
Kompetenser
Vi söker dig som har en högskoleexamen som arbetsgivaren finner lämplig.  Du har god erfarenhet inom ledarskap och genom det har du kunskap av personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar. Du har arbetat med myndighetsutövning och väl insatt i gällande lagstiftning. Att arbeta motiverande och lösningsfokuserat med individen i fokus är en självklarhet.  Det är meriterande om du har erfarenhet inom ett eller flera av tjänstens ansvarsområden. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.
Du ska ha goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.
Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor inom IFO för att skapa mervärde, du ser helheten och dess delar. Du är intresserad av att leda, motivera och utveckla medarbetare. Som ledare är du coachande, tydlig, beslutsam, strukturerad och har ett ekonomiskt medvetande. Du kan omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Tillsammans gör vi varandra bättre och du är lyhörd inför din omgivning bidrar till ett gott samarbete och skapa trygghet i dina relationer.
Du är en förebild och skapar förutsättningar för öppenhet, samarbete, god arbetsmiljö, lärande, utveckling och ständig förbättring. Som ledare har du en dokumenterad erfarenhet att omsätta mål och uppdrag till konkret handling. Som person är du modig, lyhörd, nyfiken och prestigelös.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga förmågor och personlig lämplighet för detta uppdrag.
Övrigt
Tillsvidareanställning  på heltid med tillträdesdag: 2022-01-01 eller efter överenskommelse
Ansökningar tas emot t.o.m. 2022-11-21
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas på övergripande nivå.
Välkommen med din ansökan redan idag.

Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).  
Kontaktpersoner
Rekryterandechef
Hanna Henriksson, Områdeschef IFO 0923-65400 
Fackliga företrädare
Kristina Henriksson, Vision, 0923-65000
Charlotte Pirkkanen Snäll, Akademikerförbundet SSR, 0923-65000

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser. Visa mindre

Enhetschef fritid ref. nr. 56/22

Kultur- och fritidsförvaltningen lyder under kultur- och fritidsnämnden och ansvarar bland annat för biblioteken, simhall och sporthallarna, föreningsstöd, ungdomsverksamhet, olika idrotts- och kulturevenemang och stipendier inom kultur, idrottsliga och integrationsutmärkelser. Fritid och kultur ska bedriva en verksamhet som bidrar till: att höja kommunens attraktionskraft, ökad livskvalitet, utveckla kreativitet, integration och samhällsengagemang. Uppdra... Visa mer
Kultur- och fritidsförvaltningen lyder under kultur- och fritidsnämnden och ansvarar bland annat för biblioteken, simhall och sporthallarna, föreningsstöd, ungdomsverksamhet, olika idrotts- och kulturevenemang och stipendier inom kultur, idrottsliga och integrationsutmärkelser.
Fritid och kultur ska bedriva en verksamhet som bidrar till:
att höja kommunens attraktionskraft, ökad livskvalitet, utveckla kreativitet, integration och samhällsengagemang.
Uppdrag
- Öka Kalix attraktionskraft genom att erbjuda förutsättningar för ett rikt kultur-, fritids- och idrottsliv, därmed bidrar vi till god hälsa och hög livskvalitet för våra medborgare. Drivkraften är jämlikhet, jämställdhet, hållbarhet, mångfald, delaktighet, engagemang och ”kunden” i fokus.
- Ett rikt och offensivt kulturliv bidrar till individens och samhällets utveckling och är en förutsättning för tillväxt i vår kommun.
- Stärka Kalix identitet som en kultur-, fritids- och idrottskommun. Det finns ett stort idrottsutbud med både spets och bredd. När det gäller kulturyttringar har en stor utveckling skett.
- Kalix ska vara en kultur-, fritids- och idrottskommun, som attraherar såväl boende, som inflyttare och besökare. Det ska vara enkelt att leva med närhet till natur, kultur och friluftsliv.
· Ambitionen är att fortsätta att öka tillgängligheten till fritid och kultur.
- Utveckla verksamheter i anläggningar och lokaler som sporthallar, badhus, ishall, idrottsplatser, tempererade utomhusbad, skidanläggningar, ridanläggning, Folkets hus och kulturella mötesplatser. Vi ger möjligheter till ett rikt utbud under alla årstider. Friluftsliv, rekreation och folkhälsa går hand i hand. Utvecklingen ska bedrivas på ett hållbart sätt.
- Vi lyfter särskilt barn- och ungdomsfrågorna och gör barns och ungas livsvillkor till en prioriterad fråga i Kalix. Genom att samverka internt och externt når vi målet att alla barn och unga ska kunna växa till hela människor. Givetvis ska ett helhets-perspektiv finnas med vad gäller ålder, kön, nationalitet mm.
Fastställa mål och ramar för verksamheten och redovisa uppföljning av mål och budget.

Arbetsuppgifter
Du kommer leda ett team som jobbar med idrott- och motionsanläggningar, idrottsarrangemang samt iordningsställande av vår kulturö Vassholmen inför sommarens evenemang och caféverksamhet. Dessutom måste flexibilitet finnas när verksamheten inom hela förvaltningen behöver det. Tillsammans ska ni utveckla samordning och samverkan för att säkra effektivitet i verksamheten och en god service till våra målgrupper.
Idrotts- och motionsanläggningarna nyttjas av föreningsliv, allmänhet och privata aktörer alla dagar i veckan. Våra kunder och målgrupper består i huvudsak av kommunens föreningsliv, skolor och medborgare delvis besökare från annan ort. I uppdraget ingår därför mycket kontakter och samverkan med andra aktörer, både internt och externt, resorförekommer.  Bemötandet är ytterst viktigt.
Som enhetschef har du ansvar för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Du förväntas leda, utveckla och följa upp verksamhetens mål och resultat. Som chef arbetar du tillsammans med ett tjugotal medarbetare föratt säkerställa god tillgänglighet, hög service och kvalité i verksamheten.
Du ska företräda avdelningen i vissa frågor och delta i förvaltningens övergripande arbete (ledningsgrupp).

Kompetenser
Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning eller liknande inom ett för tjänsten lämpligt område. Särskilt betydande utbildningsområden är ledarskap, fritidsverksamhet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Meriterande är om du harerfarenhet av arbete som ledare eller chef och ledarskapsutbildning. Vi lägger stor vikt av att du har erfarenhet av föreningsliv och förståelse för den ideella sektorn. Du bör ha erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete samt att ge service. Arbete i eller förståelse för politiskt styrd organisation är meriterande. Det är även meriterande att ha arbetat med projektledning, upphandlingar, avtalsskrivningar samt fastighets- och anläggningsfrågor.
Du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift och är inte främmande för att använda ny teknik. Det är viktigt att du har ett kommunikativt arbetssätt och kan presentera material både muntligt och skriftligt. Du har en god administrativ vana samt goda datorkunskaper.

Som ledare är du tydlig, strukturerad och förtroendeingivande. Du har förmåga att motivera, visa intresse för dina medarbetare och bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och engagemang kring verksamhetens mål och utveckling. Som person är du serviceinriktad, ansvarstagande och kreativ. Det är viktigt att du kan skapa och upprätthålla goda relationer med såväl medarbetare, föreningsföreträdare och medborgare.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Tillsvidareanställningpå heltid med tillträdesdag: 2022-09-01 eller efter överenskommelse.
Ansökningar tas emot t.o.m.2022-05-13
Urval och intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
För denna tjänst är uppvisande av giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning.

Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontaktperson
Rekryterande chef Karl-Göran Lindbäck, tel 0923-65116, 070-626 5487.
Facklig
Vision Kalix, företrädare Kristina Henriksson, 0923-65000, [email protected]

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser. Visa mindre

Enhetschef äldreomsorgen ref. nr. 151/21

Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och ... Visa mer
Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt.

Vår vision: Socialförvaltningen ska vara lättillgänglig för alla medborgare, insatserna ska vara av god kvalitet, vara kostnadseffektiva och ges av professionell personal. Värdegrunden löper som en röd tråd genom förvaltningens arbete. I socialförvaltningen arbetar vi för ett aktivt medarbetarskap. Delaktighet, ansvar, samverkan och ett lösningsorienterat förhållningssätt är en grundförutsättning i vårt dagliga arbete. Samarbete sker över gränserna utifrån individuella bedömningar, helhetsperspektiv.

Nu söker vi just dig till socialförvaltningen som enhetschef inom området Äldreomsorg.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som är driven att arbeta som chef och ledare inom Kalix Kommuns Äldreomsorg. Du kommer att vara direkt underställd Områdeschef för äldreomsorgen. Som enhetschef har du ett delegerat personal-, budget-, arbetsmiljö- och utvecklingsansvar.

Du kommer som enhetschef huvudsakligen att arbeta med följande arbetsuppgifter:
- Leda arbetet mot fastställda mål
- Leda, verkställa och följa upp beslutade insatser enligt SoL, LSS samt HSL samt övriga avtal, lagar och riktlinjer
- Ansvara för delegerad drifts- och personalbudget
- Ansvara för arbetsmiljön enligt delegation
- Via ett nära ledarskap coacha medarbetarna med fokus på ett aktivt medarbetarskap  
- Aktivt arbeta med teamarbete utifrån brukarfokus
- Arbeta fortlöpande med utveckling av verksamheten baserat på evidens-kunskapsstyrning.

Viktigt i uppdraget är att utveckla former för att stärka den enskildes och närståendes inflytande och delaktighet samt att skapa innehåll och meningsfullhet för våra brukare. Vi eftersträvar ett funktionsbevarande arbetssätt med delaktighet av den enskilde.

Kompetenser
Lämplig högskoleutbildning och erfarenhet av verksamhetsområdet. För uppdraget är det viktigt att du:
- är engagerad och intresserad av att arbeta med både äldre och funktionshindrade människor
- besitter ett reflekterande och analyserande förhållningssätt
- har förmåga att bygga goda relationer
- arbetar självständigt och flexibelt

Vi lägger stor vikt på att du är en tydlig, drivande person som har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete. Du tycker om att arbeta i team med andra yrkesgrupper inom verksamheten. Du ska även ha erfarenhet och kunskap för att kunna coacha och stötta dina medarbetare i direkta omvårdnadssituationer. Ha ett genuint intresse för äldre människor samt förståelse och insikt för hur processer och arbetssätt fungerar inom äldreomsorgen.

Ditt ledarskap ska präglas av ett inspirerande och engagerande förhållningssätt för att utveckla medarbetare och verksamhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som gör att du kan skapa ett bra samarbetsklimat och i dialog med dina medarbetare arbeta för en god arbetsmiljö.

Vi värdesätter erfarenhet av arbetsledning inom liknande verksamhet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdag enligt överenskommelse.
Ansökningar tas emot t.o.m. 2022-01-16.

IT-kunskap, körkort och tillgång till bil är önskvärt. 

Anställningen tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal.

Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontaktpersoner
Rekryterande chef
Områdeschef Marianne Strömbäck tel.0923-654 66 alt.076-104 88 15
Mail: [email protected]

Fackliga representanter
Vision Kristina Henriksson, 076-1048809.
Vårdförbundet Catarina Andersson, 072-5865019.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser. Visa mindre

Enhetschef äldreomsorgen ref. nr. 151/21

Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och ... Visa mer
Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt.

Vår vision: Socialförvaltningen ska vara lättillgänglig för alla medborgare, insatserna ska vara av god kvalitet, vara kostnadseffektiva och ges av professionell personal. Värdegrunden löper som en röd tråd genom förvaltningens arbete. I socialförvaltningen arbetar vi för ett aktivt medarbetarskap. Delaktighet, ansvar, samverkan och ett lösningsorienterat förhållningssätt är en grundförutsättning i vårt dagliga arbete. Samarbete sker över gränserna utifrån individuella bedömningar, helhetsperspektiv.

Nu söker vi just dig till socialförvaltningen som enhetschef inom området Äldreomsorg.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som är driven att arbeta som chef och ledare inom Kalix Kommuns Äldreomsorg. Du kommer att vara direkt underställd Områdeschef för äldreomsorgen. Som enhetschef har du ett delegerat personal-, budget-, arbetsmiljö- och utvecklingsansvar.

Du kommer som enhetschef huvudsakligen att arbeta med följande arbetsuppgifter:
- Leda arbetet mot fastställda mål
- Leda, verkställa och följa upp beslutade insatser enligt SoL, LSS samt HSL samt övriga avtal, lagar och riktlinjer
- Ansvara för delegerad drifts- och personalbudget
- Ansvara för arbetsmiljön enligt delegation
- Via ett nära ledarskap coacha medarbetarna med fokus på ett aktivt medarbetarskap  
- Aktivt arbeta med teamarbete utifrån brukarfokus
- Arbeta fortlöpande med utveckling av verksamheten baserat på evidens-kunskapsstyrning.

Viktigt i uppdraget är att utveckla former för att stärka den enskildes och närståendes inflytande och delaktighet samt att skapa innehåll och meningsfullhet för våra brukare. Vi eftersträvar ett funktionsbevarande arbetssätt med delaktighet av den enskilde.

Kompetenser
Lämplig högskoleutbildning och erfarenhet av verksamhetsområdet. För uppdraget är det viktigt att du:
- är engagerad och intresserad av att arbeta med både äldre och funktionshindrade människor
- besitter ett reflekterande och analyserande förhållningssätt
- har förmåga att bygga goda relationer
- arbetar självständigt och flexibelt

Vi lägger stor vikt på att du är en tydlig, drivande person som har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete. Du tycker om att arbeta i team med andra yrkesgrupper inom verksamheten. Du ska även ha erfarenhet och kunskap för att kunna coacha och stötta dina medarbetare i direkta omvårdnadssituationer. Ha ett genuint intresse för äldre människor samt förståelse och insikt för hur processer och arbetssätt fungerar inom äldreomsorgen.

Ditt ledarskap ska präglas av ett inspirerande och engagerande förhållningssätt för att utveckla medarbetare och verksamhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som gör att du kan skapa ett bra samarbetsklimat och i dialog med dina medarbetare arbeta för en god arbetsmiljö.

Vi värdesätter erfarenhet av arbetsledning inom liknande verksamhet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdag enligt överenskommelse.
Ansökningar tas emot t.o.m. 2022-01-03.

IT-kunskap, körkort och tillgång till bil är önskvärt. 

Anställningen tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal.

Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontaktpersoner
Rekryterande chef
Områdeschef Marianne Strömbäck tel.0923-654 66 alt.076-104 88 15
Mail: [email protected]

Fackliga representanter
Vision Kristina Henriksson, 076-1048809.
Vårdförbundet Catarina Andersson, 072-5865019.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser. Visa mindre

Avdelningsföreståndare till SiS ungdomshem Johannisberg

Ansök    Okt 16    Randstad AB    Avdelningschef, statlig
Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa möjligheter för unga människor att komma ur svåra situationer? Då verksamheten vid Statens institutionsstyrelses (SiS) ungdomshem Johannisberg utökas, söker vi nu två avdelningsföreståndare till enheten i Kalix. Du kommer att ha ett viktigt och spännande arbete där din insats spelar stor roll. SiS ungdomshem Johannisberg har verksamhet i Kalix och i Sävast utanför Boden. Institutionens uppdrag är att vid enhete... Visa mer
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa möjligheter för unga människor att komma ur svåra situationer? Då verksamheten vid Statens institutionsstyrelses (SiS) ungdomshem Johannisberg utökas, söker vi nu två avdelningsföreståndare till enheten i Kalix. Du kommer att ha ett viktigt och spännande arbete där din insats spelar stor roll.

SiS ungdomshem Johannisberg har verksamhet i Kalix och i Sävast utanför Boden. Institutionens uppdrag är att vid enheten i Kalix vårda pojkar i åldrarna 16-21 år, enligt LVU och LSU, samt vid enheten i Sävast vårda flickor mellan 12-15 år, enligt LVU. Institutionen erbjuder SiS-tjänsterna, akutvård, utredning, behandling, samt LSU. Samtliga skolpliktiga ungdomar undervisas enligt SiS timplan och icke skolpliktiga ungdomar erbjuds undervisning. Institutionen befinner sig i en spännande utvecklingsfas med stora förändringar. Under 2020 utökar vi med två nya moderna avdelningar och nybyggda skollokaler i Kalix. 
Institutionen har sju avdelningar och cirka 130 tillsvidareanställda inom olika yrkeskategorier. Vi arbetar med KBT, i en miljö där huvuddelen av övrig personal har kännedom om tillämpad beteendeanalys och inlärningsteoretiska principer. SiS värdegrund bygger på orden respekt, omtanke och tydlighet. 

Förutom en stimulerande arbetsmiljö med goda utvecklingsmöjligheter kan vi bland annat erbjuda flexibel arbetstid, ett förmånligt semesteravtal, subventionerad friskvård, förmånliga villkor för dig som är förälder, med mera. 

Fackliga kontaktpersoner: Mikael Wuopio (OFR), Tomas Lundbäck (SEKO) och Roland Markinhuhta (SACO). Samtliga nås på telefon 010-453 20 00 (växel).

Ansvarsområden
Som avdelningsföreståndare är du ansvarig för en av sju avdelningar på Johannisberg. Det är du som leder och fördelar arbetet på avdelningen. Du är ansvarig för personal, budget, arbetsmiljö och själva behandlingsarbetet. Du har behandlingsansvar för 6-8 ungdomar, och personalansvar för ca 15 medarbetare.
Som avdelningsföreståndaren ingår du i institutionens ledningsgrupp. I arbetet ingår schemalagd chefsberedskap. Resor i tjänsten förekommer. 

Arbetstider
Heltid. 

Kvalifikationer
Vi söker en trygg ledare med ett genuint intresse för ungdomsvård. Ditt ledarskap kännetecknas av närvaro, lyhördhet och engagemang. Du har en positiv inverkan på din omgivning, dels för att du gärna delar med dig av din energi men framför allt för att du är övertygad om att goda resultat nås genom samverkan.  Vi söker dig som har:

• en akademisk examen (minst 180 p) inom samhälls- och beteendevetenskap eller vårdvetenskap 
• flera års erfarenhet av arbete inom socialtjänst, vård och behandling eller motsvarande
• erfarenhet av ledande befattning
• god kommunikativ förmåga – du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift
• körkort B

Ytterligare språkkunskaper utöver svenska är meriterande. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten. SiS begär utdrag ur Rikspolisstyrelsens register inför anställning. SiS arbetar mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. 

Ansökan
Sista dag att söka tjänsterna är den 8/11. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Därför: varmt välkommen med din ansökan redan idag!

För information: I denna rekrytering samarbetar Statens institutionsstyrelse med Randstad Rekrytering där rekryteringskonsult Christer Sjögren (073-357 00 93 eller [email protected]) gärna svarar gärna på frågor om tjänsten och själva rekryteringsprocessen. 

Om företaget
Statens institutionsstyrelse (SiS) är en myndighet som bedriver individuellt anpassad tvångsvård, utredning och behandling av ungdomar med allvarliga sociala problem samt vuxna med missbruk. Vården bedrivs vid särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet. SiS verkställer också sluten ungdomsvård, samt finansierar forskning för att förbättra vården och behandlingen. SiS FoU- enhet spelar en viktig roll när det gäller att sprida kunskapen i verksamheten. Visa mindre

Enhetschef till avdelningen för sjukförsäkring i Kalix

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar. Ansvar och arbetsuppgifter Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättss... Visa mer
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för teamets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Enhetschef ingår personalansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för teamen i enheten.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du dina medarbetare en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Enhetschef ingår du i områdets ledningsgrupp som består av chefer och stödfunktioner. Du bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Din enhet består av ca 20 medarbetare som arbetar med handläggning och utredning av sjukpenning samt med samordning av rehabiliteringsinsatser. Medarbetarna har sin placering i både Luleå och Kalix.

Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Försäkringskassan i externa samarbeten. Som enhetschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga
• Har körkort för personbil

Det är meriterande om du


• Har erfarenhet av operativt ledarskap
• Erfarenhet och kunskap om sjukförsäkringen
• Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• Har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
• Har erfarenhet av att leda team
• Har erfarenhet av att leda på distans
• Har erfarenhet av produktionsstyrning av ärendehandläggning
• Har erfarenhet av att planera din verksamhet i samarbete med chefskollegor på distans
• Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
• Har erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering inom staten

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsten är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Kalix. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Ingrid Nilsson för frågor om tjänsten, tel 010-119 76 01. HR-specialist: Stefan Dahlberg, tel 010-116 45 16 (för frågor om rekryteringsprocessen. Fackförbundet ST: Victoria Dahlén, tel 010-111 47 66. Saco-S: Maria Wärdell, tel 010 117 72 21. Seko Eliza Grundström, tel 010 -115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 28:e november 2019. Visa mindre